Hvordan markedsføre din fysiske butikk

clothes-on-sale-2292953.jpg

Dersom du ønsker å markedsføre din fysiske butikk kan du med fordel benytte både fysisk og digital markedsføring. Tradisjonell markedsføring går gjerne ut på annonsere utenfor butikkens lokaler i form av fengende plakater utenfor butikkens inngangsdør. Mange butikken velger også å plassere noe av sortimentet sitt utenfor butikken for å tiltrekke seg kunder.


I tillegg kan en fysisk butikk markedsføre seg i avisen og ved å dele ut reklameannonser i papirform. Mange butikker markedsfører seg også med reklamer som kjøres på TV og på store plakater i forbindelse med en større reklamesatsing. I den senere tid har det derimot blitt stadig mer vanlig å bruke digital markedsføring.


En tilfredsstillende butikkstrategi


Fysiske butikker møter i dag på stadig nye utfordringer i relasjon med den nye trenden med nyetableringer av nettbutikker. Nettbutikkene er veletablert og har ført til at norske kjøpevaner har endret seg i stor grad. Stadig flere nordmenn shopper fra sofakroken i stedet for å besøke de fysiske butikkene som de gjorde før.


På bakgrunn av nordmenns endrede kjøpevaner må innehaverne av fysiske butikker endre butikkstrategien. Det handler her om å tilrettelegge for spennende kundeaktiviteter som kan gi økt salg. Det kan også være nyttig med en strategisk planlegging av hvor produktene skal plasseres i forhold til inngangsparti, lys og farger.


Tilrettelegg shoppingopplevelsen


En viktig metode for å tiltrekke seg kunder på er å tilrettelegge kunder for å skape en unik shoppingopplevelse. Dette kan gjøres ved å enkelt tilby flere tjenester eller tilbud i samme lokale som produktene som skal selges. Du kan eksempelvis tilby en profesjonell stylist som kan tilrettelegge et nytt antrekk til din kunder.


Du kan også montere TV skjermer på veggen som viser musikkvideoer eller annen form for markedsføring til kundene. Du kan også invitere til ulike events og kundekvelder for de av kundene dine som er med i butikkens kundeklubb. Ved hjelp av sosiale medier kan du skape blest om kampanjer som kan gi morsomme kundeopplevelser i butikklokalene.


Fysisk utforming av butikklokalet


Flotte og lyse butikklokaler vil bidra til en bedre kundeopplevelse og økt salg. Butikklokalet bør se innbydende ut fra utsiden slik at kunden får lyst til å gå inn for å se på butikkens sortiment. Samtlige produkter bør kategoriseres og presenteres i henhold til det som anbefales fra leverandører og i butikkfaget generelt.


Du kan effektivt benytte lys og en trendy fargesammensetning for å tiltrekke potensielle kunder til den fysiske butikken. Mange butikker benytter seg av profesjonelle interiørkonsulenter for å skape den riktige atmosfæren som forventes i en trendy butikk. Med et profesjonelt og visuelt uttrykk vil butikken fremstå som moderne og tiltrekke seg flere kunder.


God kundekommunikasjon


Ettersom konkurransen fra nettbutikker stadig øker er det viktig å beherske god kundekommunikasjon. Det er alltid viktig at du har tilgang til oppdatert informasjon om kundens shoppingvaner og behov. Det er også av betydning at butikken benytter seg av dyktige butikkmedarbeider som er gode på kommunikasjon. Butikkmedarbeiderne bør inneha en god nok kunnskap om produktene som skal selges.


Fysiske butikker kan tilrettelegges for en bedre shoppingopplevelse ved å tilby blant annet apper og chat som kundeverktøy. Dette er digitale verktøy som til og med kan benyttes når kunden befinner seg i det fysiske butikklokalet. Ved å gjennomføre kundeundersøkelser vil du kunne tilpasse butikkstrategien mot kundenes behov og forventninger.


Oppdaterte nyheter og kampanjer


Det er alltid viktig at en butikk oppdatere sortimentet ofte nok for å tilfredsstille kundenes behov. Mange innehavere velger også å annonsere hver gang det har kommet inn nyheter og når varelageret har blitt oppdatert. Dette kan gjøres ved å eksempelvis benytte de mange e-postkontoene som er tilknyttet butikkens kundeklubb.


Dersom du ikke har et stort markedsføringsbudsjett er sosiale medier både en effektiv og rimelig måte å annonsere nyheter og kampanjer. I den forbindelse er både Facebook og Instagram forholdsvis gode markedsføringskanaler å bruke for å nå ut til butikkens kunder. Du kan også betale for å kjøre kampanjer slik at du når ut til flere potensielle kunder.


Bruk digitale markedsføringskanaler


Det er i dag veldig vanlig å benytte digitale markedsføringskanaler når butikker skal markedsføres. Små og lokale butikker bør fokusere på å nå ut til kunden ved å skape økt bevissthet og interesse rundt sin virksomhet. Dette kan som nevnt gjøres ved å lage en nettside som er tilknyttet bedriftskontoer på sosiale medier.


I tillegg kan det lønne seg å koble en blogg opp mot nettsiden for å øke synligheten på populære søkemotorer som Google. Du kan også benytte linkbygging for å oppnå mer trafikk på butikkens blogg og nettside. Dette er en teknikk som stadig flere bedriftseiere benytter seg av ved bruk av digital markedsføring og sosiale medier.


Nå ut til moderne kunder


Fysiske butikker møter stadig større konkurranse i møtet med moderne og trendy nettbutikker. Dette er en trend som er vanskelig å snu i dag ettersom nettbruken stadig øker blant nordmenn flest. Derimot kan butikkeiere jobbe med å få kundene til å komme tilbake til butikken etter førstegangsbesøk i den fysiske butikken.


Det er derfor viktig å skape en positiv opplevelse i de fysiske butikklokalene. Fysiske butikker kan ikke nødvendigvis konkurrere mot nettbutikkenes gunstige priser. I stedet kan de bygge opp mot en positiv og eksklusiv kundeopplevelse i butikklokalet som kan gi kundene det lille ekstra. Her kan du få kundene til å føle at de blir ekstra godt ivaretatt.


Tydelig kontaktinformasjon på nett


Dersom du har en nettside med tilhørende blogg og sosiale mediekanaler bør du være tydelig på hva som er butikkens kontaktinformasjon. Her bør både telefonnummer, adresse og epostadresse være oppgitt slik at kundene lett får tak i deg om de har noen spørsmål. Det er også viktig å presentere tydelig hva du kan tilby av produkter og tjenester.


Det er i dag også mulig å vise frem butikkens sortiment digitalt på nett. Dette kan blant annet gjøres ved å presentere dine produkter og merkevarenavn på nettsiden til butikken. Du kan med fordel også presentere ditt sortiment på sosiale mediekanaler. I noen av de sosiale mediekanalene kan du også bruke bedriftskontoen til direkte salg av butikksortimentet.

Main Menu