Kjøpesenter er et spennende konsept

photo-of-shopping-mall-2861655.jpg

Et kjøpesenter tilbyr et rikt utvalg av motebutikker og tjenester under samme tak. I tillegg markedsføres disse butikkene med en felles logo og et konsept. Denne logoen representerer navnet som butikkene markedsføres under slik at markedsføringen foregår på en enklere måte. For at dette konseptet skal være vellykket bør det tilfredsstille flere faktorer.
Konseptet med flere butikker under samme tak benyttes også i varmere strøk. Her er gjerne butikkene samlet utendørs under samme navn men med ulike butikkonsepter. For shoppeglade nordmenn er dette en populær form for butikkdrift som gjør at vi kan kjøpe det vi ønsker på samme sted uten at vi behøver å kjøre eller gå lange strekninger.


Suksessfaktorer for en vellykket drift


For at et kjøpesenter skal være et vellykket konsept bør det tilfredsstille krav ut fra bestemte suksessfaktorer. Dette er suksessfaktorer som skal bidra til at driften foregår på en vellykket måte i forhold til nødvendig budsjett og driftsresultater. Først og fremst skal dette kommersielle konseptet føre til at det blir solgt nok varer hver dag.


Uten gode og mange nok kunder vil ikke et kjøpesenter kunne driftes tilfredsstillende. For at dette skal fungere på riktig måte er det viktig at senterledelsen foretar riktige valg allerede fra byggestart. Her bør viktige suksessfaktorer som bygning, beliggenhet, markedsføring, utleie av lokaler og butikkdrift være tatt med i betraktning allerede før åpningen.


Samtlige av disse suksessfaktorene må stemme overens for at et kjøpesenter skal fremstå som vellykket i forbindelse med fortjeneste og kundebesøk. Senterets ledelse bør være sterk og vise tydelig hvilket konsept og visjon kjøpesenteret ønsker å representere fra dag en. Hva som skal selges og ønsket kundegruppe bør være hovedfokus for å oppnå et godt nok resultat.


Allerede under byggingen bør det tas hensyn til hvor inngangen skal være i forhold til parkering. Parkeringsmuligheter er en faktor som er svært viktig for de aller fleste kunder som ønsker å besøke butikkene. Det er viktig å ta hensyn til beliggenhet i forhold til hvor andre butikker og bygninger er plassert slik at det kan sikres et godt resultat for den fremtidige driften.

Et stort utvalg av butikker og tjenester.


Det er et stort utvalg av kjøpesentre i Norge som tilbyr utvalgte butikker og tjenester over hele landet. Her tilbys ulike konsepter og butikker alt etter hvilke hva det fokuseres mest på. Noen ønsker å presenterer mange nisjebutikker for at kundene skal få tak i produkter som gjerne ikke finnes alle andre steder.

Andre går for merkevarer, design og interiør for å kunne tilby varer i en høyere prisklasse enn andre konkurrenter. Det er også mulig å veksle mellom de ulike butikkategoriene slik at det kan tilbys noe til enhver kunde. Det er da typisk å etablere kjedebutikker som alle kunder generelt kjenner til.


Her tilbys ofte en lett blanding av alle merkevarebutikker og motebutikker vi har i Norge. I tillegg tilbys gjerne et apotek, vinmonopol og en dagligvare for å dekke kundenes shoppingbehov. Du kan også finner ekstra tjenester som eksempelvis frisører, sportsbutikker og lekebutikker. Du kan også finne mange gode spisesteder og kafeer som gir et godt grunnlag for sosiale sammenkomster.


Mange steder kombineres utvalget av butikker med muligheter med aktiviteter for hele familien. Du kan eksempelvis finne kino, barneparker og bowling inni eller i nærheten av kjøpesenteret. Shoppingen kan derfor fungere som en vellykket ramme for en hel dag med moro for mennesker i alle aldre.


Norges første kjøpesentre


Shoppingglade nordmenn benytter seg hver dag av et av de mange kjøpesentrene som vi har i Norge. Allerede i 1953 ble det åpnet en rekke butikker under samme tak på Eiksmarka i Bærum i hovedstaden Oslo. Der var det mulig å handle i et bygg som rommet hele 1 650 kvadratmeter. Siden dette ble et populært konsept fortsatte byggingen av kjøpesentre i byene rundt om i hele landet.


I Bergen ble anerkjente Kløverhuset åpnet allerede i 1852 som en manufakturforretning som bød på en rekke tjenester som blant annet skjorter og garn. Kløverhuset er fremdeles et populært kjøpesenter som ligger midt i Bergen sentrum som tilbyr rundt 23 ulike tjenester og butikker til trendy bergensere og andre besøkende.


I årene etter kom selvfølgelig de andre byen i Norge på banen med fasjonable kjøpesenter som raskt skulle vise seg å bli et populært konsept. Dette skulle vise seg å bli en av de viktigste trendene innen norsk varehandel i årene fremover. I dag står fremdeles de fleste av disse kjøpesentrene listet blant de mest populære handlepunktene hele Norge.


I tillegg til varehandel ble det også bygget boliger som skulle ligge i nærheten av de nye handelsområdene. Dette førte til en befolkningsvekst i byene eller i utkanten der kjøpesentrene ble bygget. De fleste byggene har i dag blitt modernisert og tilbyr fortsatt i stor grad butikker og tjenester som stadig rommer kjente merkevarebutikker og spisesteder.


Landets største kjøpesentre


Størrelsen på et kjøpesenter kan defineres ut fra både omsetning, bruksareal og hvor mange butikker bygget rommer. Det største kjøpesenteret målt ut i fra omsetning er Sandvika Storsenter med hele 192 spisesteder og butikker. For at omsetningen skal være tilfredsstillende er det viktig at det tilbys en god butikkmiks som kan by på det kundene er på jakt etter.


Lagunen storsenter ligger i Bergen og er et av landets største kjøpesenter målt ut fra bruksareal. Her får du totalt ca. 160 spisesteder og butikker fordelt på ca. 50 000 kvadratmeter. I slike store byggearealer vil du selvsagt finne flere tjenester som gjerne ikke har noe med driften av butikkene å gjøre som eksempelvis underholdning og kontorvirksomhet.


For at det skal tilbys et stort nok antall tjenester til potensielle kunder er det viktig at kjøpesenteret også inneholder en god butikkmiks som representere produktmangfoldet som kundene er på ute etter. I tillegg til tradisjonelle motebutikker er det først og fremst tjenester som servering som gjerne gjør at veksten øker i forhold til omsetning.


For at omsetningen skal øke nok legges det vekt på å tilby ettertraktede butikker og tjenester som befolkningen ønsker på samme sted. I tillegg til motebutikker tilbys derfor også trendy produkter til hus og hjem. Den generelle driften fokuserer i større grad på underholdningsaktiviteter som blant annet kino, ishaller og helsetjenester.


Et godt alternativ til sentrumsbutikkene


Et stort kjøpesenter tilbyr gjerne de samme produktene og tjenestene som er tilgjengelige i sentrum. Det er derfor ikke nødvendig å reise langt før du kan handle inn det meste av det du trenger av husholdningsprodukter eller moteklær. I tillegg finner du også en rekke tjenester som legekontorer og frisører nært knyttet opp mot kjøpesenterets bebyggelse.


Du behøver ikke å reise inn til byen for å gå på shopping med gode venner. Du kan i stedet benytte deg av aktiviteter og underholdning som gleder hele familien. Utallige butikker tilbyr trendy og moteriktige produkter som garantert vil falle i smak. De mange merkevarebutikkene har nøye tilpasset det store utvalget av moteklær, sko og tilbehør til motebevisste kunder.


De mange motebutikkene byr på fargerike trender og design som garantert vil falle i smak hos motebevisste i alle aldre. Her finner du sesongbaserte tilbud og kampanjer som gir deg gode rabatter på dine favorittprodukter. I forbindelse med jubileum og årsdager blir det ofte tilrettelagt for både underholdning og tilbud som du som regel ikke klarer å motstå.


En god parkering finnes ofte like i nærheten for at du kan spasere rett inn døren uten at du må tenke på dårlige værforhold. Det er derfor mulig å ta med seg handleposene rett inn i bilen når shoppingrunden er unnagjort. Kjøpesentre fungerer derfor som et supert alternativ sammenlignet med det å shoppe i de mange sentrumsbutikkene.


Populære kjøpesentre i utlandet


Dersom du befinner deg i utlandet kan du benytte tiden til å besøke et kjøpesenter som ligger i nærheten av hotellet. Hvis du er heldig kan du få med deg en fantastisk shoppingopplevelse i kjente designbutikker som du ikke finner hjemme. Mange av kjøpesentrene byr også på smakfulle restaurantbesøk og spennende underholdning.


Et av Amerikas største kjøpesentre heter The Mall of America og ligger i Minneapolis. Her får du rundt 520 spennende merkebutikker og varemagasiner. Du kan derfor få et stort utbytte av shoppingturen om du er på jakt etter gode tilbud og opplevelser. Dersom du trenger en pause fra shoppingen kan du også ta deg en svømmetur sammen med haier i kjøpesenterets akvarium.


Den kjente reisedestinasjonen Dubai kan tilby deg et besøk i et av verdens største kjøpesentre. Dubai Mall inneholder ca. 160 restauranter og 1 200 trendy butikker. I tillegg til butikker kan du her la deg friste av en stor fornøyelsespark med blant annet en berg og dalbane. Du kan også besøke en av de 22 kinosalene og et akvarium med over 33 000 fisk.


Den spanske hovedstaden Madrid byr på det innholdsrike kjøpesenteret Xanadu der du kan kose deg med shopping og et besøk i en innendørs skipark. I tillegg byr Xanadu på fantastiske opplevelser som bowling og gokart. Med riktig planlegging kan derfor utenlandsreisen din kombineres med gode shoppingopplevelser og opplevelser som du sent vil glemme.


En god og målrettet markedsføring


Kjøpesentertrenden utviklet seg hovedsakelig i USA allerede på 1950 tallet. Populære motebutikker ble her samlet under samme tak og dannet slik en ramme for en morsomme shoppingopplevelse nær bebyggelsen utenfor bysentrum. Denne shoppingtrenden er i stor grad fremdeles gjeldende i dagens Norge ettersom kjøpesentrene stadig bygges og moderniseres.


Grunnet det norske klimaet er et besøk i et kjøpesenter gjerne mer populært i Norge enn i mange andre land. Når det er dårlig vær er det ingenting som er enkeltere enn å parkere bilen i et parkeringsanlegg for deretter å gå inn døren til kjøpesentret. Her kan du fylle handleposene med dine trendy moteklær, sko og tilbehør.


For at du skal få med deg gode tilbud bør du følge med i markedsføringskampanjer som rettes ut mot kundene. I tillegg til tradisjonelle markedsføringskampanjer i aviser, kundeblad og på TV er det også viktig med markedsføring i sosiale medier. Du kan derfor følge ditt kjøpesenter aktivt på Facebook for å få en oversikt over tilbud og kampanjer.


Du kan også melde deg inn i kundelubben til en av dine favorittbutikker for slik å få målrettede kampanjer per epost eller SMS. Du kan på denne måten sikre deg at du får med deg salg og tilbud på trendy merkevarer, interiør og design. Mange butikker opererer også med et rabattkort som gir deg gode priser på die favorittartikler.


Kåringen av årets kjøpesenter


Hvert år kåres årets kjøpesenter under den anerkjente Kjøpesenterkonferansen som avholdes i Trondheim. Denne gjeve prisen deles ut av Nordic Council of Shopping Centers og bidrar til at mer enn 400 populære kjøpesentre konkurrerer om å få denne hedersprisen. I forbindelse med denne konferansen samles de fleste aktører innen den norske kjøpesenterbransjen.


Senterledelsen i landets mange kjøpesentre jobber aktivt for å nå langsiktige mål der det fokuseres på å bygge opp den beste butikkmiksen som er å opprette. Du kan derfor finne et godt utvalg av trendy moteklær, sko og tilbehør i de mange butikkhyllene. Dette er moteprodukter som til enhver tid tilpasses de mange trendene i den internasjonale moteverdenen.


Dersom du er på jakt etter trendy design og interiør kan du med fordel se i de ulike nisjebutikkene. Her finner du stilige gaveideer og små interiørartikler som kan bidra til å skape et mer personlig hjem og garderobeskap. Du får også tak i velduftende parfymer og make up som kontinuerlig er tilpasset de nye trendene i moteverden.


Et besøk i et kjøpesenter danner også rammen rundt sosiale møter med familie og venner på kafeer eller spisesteder i forbindelse med shopping. Et besøk i kafeen er perfekt etter at dagens shoppingrunde er unnagjort. Dagen kan gjerne fortsette i kinosalen på kveldstid. Kjøpesenteret gir derfor en total opplevelse i forbindelse med både shopping og underholdning.


Dagens moderne kjøpesentre


Dagens kjøpesentre innfrir dine forventninger i forbindelse med både underholdning og shoppingmuligheter. Her tilbys du de siste trendene innen moteklær, tilbehør og sko som du garantert ønsker å ha i garderobeskapet ditt. Du kan også jakte på flott design og interiør til din stilfulle bolig og slik fornye boligen etter de nyeste trendene.

Main Menu